Teropong dan Kaca Pembesar

Teropong merupakan alat yang digunakan untuk mengamati benda-benda yang letaknya jauh agar kelihatan lebih dekat dan jelas.
Kaca Pembesar merupakan sebuah alat yang digunakan untuk melihat benda-benda yang kecil yang susah dilihat dengan mata telanjang selain itu dengan kaca pembesar kita juga dapat melihat secara detail benda yang kita amati.
Kita tidak dapat menggunakan teropong untuk mengamati benda yang dekat dengan kita.
Apa hubungannya Teropong dan Kaca pembesar dalam keseharian kita ?
Dalam kehidupan kita sehari2 tanpa kita sadari kita lebih banyak menggunakan teropong untuk meneropong orang lain, mengamati kehidupan orang lain ( benda yang jauh ) … tetapi kita jarang menggunakan Kaca Pembesar untuk mengamati kehidupan kita sendiri.
Sudah waktunya kita lebih banyak menggunakan Kaca Pembesar untuk introspeksi..mawas diri..mau menerima teguran dan nasihat yang membangun diri kita sendiri dari pada keasyikan menggunakan teropong untuk melihat kehidupan orang lain, menghakimi orang lain, merasa diri benar dan orang lain salah…mari kita mulai introspeksi diri supaya hidup kita berbuah lebat dan buahnya dinikmati banyak orang.
Mat 7:3 Mengapakah engkau melihat selumbar di mata saudaramu, sedangkan balok di dalam matamu tidak engkau ketahui? [KHO]

LikeShow more reactions

Comment